Størstedelen af de danske skoleelever i LGBT-miljøet mistrives. I Skanderborg kommune er det de unge, der tager kampen op.

Af Isabella Askov Holbech
I grundskolens klasseværelser sidder der i gennemsnit en til to elever, der vil identificere sig som en del af LGBT-miljøet.
En rapport fra LGBT Danmark viser, at 64 procent af eleverne i miljøet på landsplan har selvmordstanker og 53 procent har udført selvskade. Tendenserne blandt de danske unge kalder rapporten selv alarmerende.
I mellemtiden synes fokus på området ikke helt at stå øverst på dagsordenen for Skanderborg Kommune endnu, selvom temaet ikke er ubekendt for Trine Frengler, formand for børne- og ungdomsudvalget:
”Personligt synes jeg, man skal inddrage det som en helt naturlig ting i folkeskolen. Det handler ikke bare om seksualitet, men også om identitet. Men det er ikke noget, vi har på dagsordenen endnu.”
Temaet var oppe at vende ved seneste kommunalvalg, bemærker Trine Frengler, og her kom budskabet særligt fra en gruppe af kandidater: De unge.
Ung drivkraft for trivsel
Det er ikke kun i byrådet, de unge tager teten. På Låsby Skole arrangerede elevrådet i september en stor regnbuefarvet parade til ære for LGBT. Det fortæller skoleleder, Peter Bech.
”Vi er som lokalsamfund stolte af vores unge, der vælger at sætte fokus på det her og gøre os opmærksomme på det,” siger Peter Bech om sine elevers gåpåmod.
Skolen havde forinden paraden haft en uge med undervisning, der fokuserede på køn, seksualitet og diversitet.
Konceptet var en hyldest til Pride, en bevægelse der bifalder seksuelle minoriteter og anderledes kønsopfattelser, med regnbueflaget som varemærke.
”For skolen er det meget vigtigt at rumme den mangfoldighed der er i samfundet,” fortæller Peter Bech.
Det fulde paraplyterm er LGBTQAI+, og skal inkludere samtlige kønsopfattelser og seksualiteter såsom transkønnede, nonbinære, homoseksuelle, aseksuelle og så videre. |